Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ali ben Sa’adja ha-Levi

עלי בן סעדיה הלוי

Ali ben Sa’adja ha-Levi je autorem skvělého komentáře k Písmu Svatému.
Ali ben Sa’adja ha-Levi byl jedním z přívrženců Solomona ben Jerucham a spolu s ním se účastnil teologického boje proti Sa’adjovi al Fajjúmí.

Dostáváme se tak na počátek desátého století, ve které došlo k největšímu rozvoji naší literatury a teologie.
V té době byl všechen náš lid jak jedna duchovní rodina, každý dával ostatním k dispozici své materiální i intelektuální bohatství.
Věda, filologie ani poezie nebyly pronásledovány, kritizovány ani opomíjeny; ale naopak byly využívány ve prospěch teologie.
Žádného učence ani nenapadlo, že by studium filozofie mělo být zakázáno.
Časy se ale změnily s příchodem zlého génia Sa’adji al Fajjúmí.1

1Po sepsání svého prvního díla, ve kterém jsem se Sa’adjovi al Fajjúmí obšírně věnoval, jsem zaslechl od svých souvěrců mnoho výčitek, neboť jsem se podle nich v díle věnovaném karaimům zabýval tímto talmudistou až přespříliš.
Proč nás Sa’adja al Pitomí tolik zajímá?
Protože naše dějiny nebudou kompletní a slova mnoha našich učenců zůstanou nepochopena, pokud nepoukážeme na negativní vliv tohoto člověka na vývoj a rozvoj našeho učení.
Není snad nezbytné představit osobnost, která byla schopna přehradit cestu našemu učení a zabrzdit jeho rozvoj?!
Podle mého názoru to nezbytné je!

Teologický boj se Sa’adjou al Fajjumí bohužel nutil naše učence k  fanatickému zaměření se na Písmo Svaté; toto jednostranné zaměření mělo katastrofální dopad na náš rozvoj v ostatních vědních oborech.
Veškeré naše síly a veškerý nás intelekt byl vložen do marného boje, na jehož konci každá ze stran zůstala věrna svému původnímu přesvědčení.
Jedním z účastníků toho marného boje byl Chasan (Hasan) ben Mášiach ha-Karai.